SJUKHUSFREDAG
Ja, igår fick vi nog av ovisshet och att hon viftar bort all mat samt dessa rackarns kväljningar. Alltså det kändes så dumt att söka vård för en tjej som ler mot doktorn och är till synes pigg. Men en får ju förklara att hon normalt (alltså senaste dagarna) sover heeela dagarna och blir trött så fort hon vaknar. Jag gick till våran vårdcentral inne i stan istället för akuten som dom rådde när jag ringde här om dagen, just för att hon inte är akut-dålig och jag vet att det inte är någon fara egentligen, men något är det ju ändå. På vårdcentralen fick vi först träffa en sköterska sedan en läkare och där sa dom inget mer än att hon var röd i halsen och att det inte var bra att hon inte vill ha vatten ens. Vi fick en remiss upp på barnavdelningen på NUS. Hon somnade som en stock i vagnen så jag fick väcka henne när vi kom fram.. Lillan. Men där klämde och kände dom, tog tempen och vi försökte ta kissprov. Hon fick även "sprutor", alltså sån för vätska in i munnen, med vätskeersättning och det tyckte hon var asgott. Alltså hon drack som aldrig förr och blev sur när hon inte fick mer. Jag fick råd att ge lite i taget så hon skulle få behålla det. Jag gav lite vanligt vatten däremellan.. Hon var så sjukt törstig och ville verkligen dricka. Jag blev glad men ändå känner man "varför är jag här på sjukhuset för?" och tar deras tid. Men dom var glada och efter en timme bestämde jag och läkaren att vi tar bort emlan i hennes armveck och åker hem istället, hon är ju på bättringsvägen.
Påväg hem köpte jag mer vätskeersättning och fick med 2 "sprutor" som vi pyttsat med igårkväll. Hon drack välling också och sov inatt lika bra som hon gjort nu på slutet. Hon vaknade till nyss men fick en halv portion välling och somnade om. Då brukar hon sova till 9 typ. Vi får se idag.
 
Det är så svårt det med att barn är sjuka, men inte jättesjuka. Alltså hon har ju inte ätit riktig mat sedan i lördags. Söndag morgongröten sedan spydde hon ju första gången. Kväljningar med eller utan mat och ibland viftar hon bort vatten också. Välling verkar gå bra.. Men det är ju inte bra i för stor utsträckning heller, det får dock gå nu. Idag ska vi prova, som jag gjort förut i veckan, gröt när hon vaknar för dagen. Inte får hårt blandad och inte för stora tuggor. Igår fick hon i sig en fjärdedel typ innan kväljningarna kom. Idag får vi se. Men iallafall, det känns så fel på något vis att söka vård för ett barn som till synes är friskt. Vi tar ju lixom platsen för någon som kanske är väldigt sjuk. Det var lättare att söka vård när hon hade 40 graders feber i januari och man kunde lixom tydligt se att något är fel. Jag vet att dom inte tänker så och att det är bättre att söka vård om något nu hade varit fel.
Jaja, nu är hon på bättringsvägen hoppas vi. 
Annars får vi ta någons plats igen.
Eller juste, våran egen.
 
 
Igårmorse i stora sängen ♥